In deze tijd, waarin we verplicht meer thuis (moeten) zitten, gaan veel mensen aan de slag met opruimen in huis. Hartstikke goed! Maar als je aan de slag gaat, ga dan wel aan de slag met een plan, want dat werkt het meest effectief. Hoe je dit doet? Hierbij mijn 5 gouden tips voor effectief opruimen:


1) Visualiseer
Denk na over het eindresultaat. Wat wil je bereiken? Ga je aan de slag met je thuisadministratie? Bedenk dan voor jezelf waar je alle administratie wilt gaan opbergen. Uiteraard bij elkaar, op één plaats, in plaats van op meerdere plaatsen in huis. Welke toegankelijke plaats is hiervoor geschikt en hoe zou je die inrichten / vormgeven?

2) Vul het plaatje in
In de vorige stap heb je nagedacht over jouw ‘ideale plaatje’, oftewel het gewenste eindresultaat. Vul dit in deze stap verder in. Wat is er voor nodig om dit eindresultaat te bereiken? In het voorbeeld van de thuisadministratie kun je je administratieplek verder uitwerken. Je wilt je administratie boven in de kast naast je bureau opruimen en bewaren heb je in stap 1 bedacht, maar die staat nu vol met andere spullen. Dan is je eerste doel die kast leegruimen, zodat je je administratie na het uitzoeken direct daar kunt opbergen. Zo voorkom je dat je uitgezochte administratie alsnog door het huis gaat zwerven.

3) Zorg voor de juiste materialen
Wanneer je gaat opruimen is het belangrijk om alle benodigdheden bij de hand te hebben. Dit voorkomt dat je ontmoedigd raakt of steeds heen en weer moet lopen. Denk bij het opruimen van je thuisadministratie bijvoorbeeld aan een papierversnipperaar, doos voor het oud papier, ordners, een tweetal staande postvakken (zie mijn tips voor de inkomende post: https://alblasco.nl/tips/43-tips-inkomende-post), perforator, nietmachine, ontnieter etc. Maar wanneer je een kamer gaat opruimen (of dat kastje op zolder) dan zul je bijvoorbeeld naast een opruimkit (drie dozen: hier opruimen, elders opruimen en weg) juist een stofzuiger en schoonmaakbenodigdheden nodig hebben.

4) Kies je werkplek
Wanneer je een kamer gaat opruimen, dan zal het duidelijk zijn wat je werkplek op dat moment is. Maar wanneer je aan de slag met je thuisadministratie is dit minder vanzelfsprekend. De papieren liggen vaak verspreid door het huis. Daarom is het goed om vooraf te bepalen waar je aan de slag gaat en daar alle verschillende stapels en opruimbenodigdheden naar toe te brengen. Kies een plek waar je ongestoord kunt werken en waar je genoeg ruimte tot je beschikking hebt. Dus kies niet voor de keukentafel als je rustig wilt werken, terwijl er ook kinderen om je heen lopen.

5) Aan de slagAdministratie 1
Nu je een plan gemaakt hebt, kun je aan de slag. Controleer voor je aan de slag gaat nog even of je alles bij de hand hebt wat je nodig hebt tijdens je opruimsessie. En bepaal hoeveel tijd je gaat opruimen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je de komende tijd elke dag een uur aan de slag gaat met je administratie uitzoeken, totdat de klus klaar is. Of bijvoorbeeld een uur gaat opruimen in de rommelkamer, wanneer dat jouw plan in. En houd je hier ook aan. Zet bijvoorbeeld een alarm op je telefoon wanneer je aan de slag gaat, anders is de zin en motivatie al snel ver te zoeken. Veel succes!