In deze tijd, waarin we verplicht meer thuis (moeten) zitten, gaan veel mensen aan de slag met opruimen in huis. Hartstikke goed! Maar als je aan de slag gaat, ga dan wel aan de slag met een plan, want dat werkt het meest effectief. Hoe je dit doet? Hierbij mijn 5 gouden tips voor effectief opruimen:

Eerder schreef ik op mijn facebookpagina een bericht over het organizen van documenten met een emotionele lading, oftewel: emo-organizing. In deze blog geef ik graag wat tips voor het uitzoeken van deze documenten, want hoewel het uitzoeken en organiseren van ‘gewone’ papieren al een lastig karwei kunnen zijn, zijn deze ‘emo-documenten’ vanwege de emoties die erbij komen kijken vaak nog lastiger om uit te zoeken. Maar met deze tips gaat het je vast lukken!

De hoeveelheid post, reclame en kranten die je huis binnenkomen via de brievenbus is zelfs in dit digitale tijdperk groot. Te groot soms, waardoor er stapels papier in huis (kunnen) ontstaan. Hoe kun je je inkomende post beheersen, zodat je huis niet dichtslibt met al dit papier? Onderstaand deel ik graag mijn tips. Veel succes!

Als het over (thuis)administratie gaat, wordt er regelmatig gesproken over het houden van een administratie half uurtje - waarin je alle (lopende) administratie uit jouw bakje "doen" weg werkt - op een administratiewerkplek die voor jou handig is. Maar wat is een goede administratiewerkplek nu precies? En waar moet deze bijvoorbeeld aan voldoen? 

“Ja zeggen kost tijd, daarom zeg ik voornamelijk nee.” Jon Kabat-Zin in Flow

Ben je ook geneigd om snel ja te zeggen wanneer iemand je iets vraagt? Bijvoorbeeld op het werk wanneer de baas vraagt of je die ene klus - waar je geen tijd voor hebt - "even" op wilt pakken. Of thuis wanneer een vriend, vriendin, kennis of familielid je om hulp vraagt, precies op het moment dat je eigenlijk al in een spagaat staat. Of misschien wel wanneer je als ZZP’er een aanvraag krijgt voor werk waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Zeg je dan toch ja? 

Dat voelt niet fijn hè? Ja zeggen, terwijl je eigenlijk nee zou moeten of willen zeggen. Toch doen de meesten van ons dit in mindere of meerdere mate wel eens. Maar het kan anders. Wil je weten hoe? Lees dan onderstaande tips voor meer inspiratie om eens wat vaker nee te zeggen of in ieder geval niet direct ja. 

We kennen het waarschijnlijk allemaal wel: een klus of taak die op jouw bordje ligt en die je echt niet kunt uitbesteden, maar waar je ontzettend tegenop ziet. Dit kan bijvoorbeeld het schrijven van een rapport zijn op het werk, het plegen van een vervelend of lastig telefoontje, het wegwerken van een berg wasgoed of het opruimen van je huis of administratie zijn. Wat het ook is, het is vaak een klus of taak die we het liefst zouden willen blijven uitstellen. Maar dat helpt je niks, want er komt een moment dat die taak toch echt uitgevoerd moet gaan worden. En hoe kun je die dan het best en meest effectief aanpakken?

Vind je het lastig om je thuisadministratie op orde te brengen en te houden? Dan ben je niet de enige! Speciaal voor jou en al die anderen deel ik hierbij de 5 belangrijkste administratiegeheimen. Doe er jouw voordeel mee!