Opruimboeken. Boeken die ik regelmatig tegenkom bij klanten. Sommigen hebben er zelfs meer dan ik zelf als professional organizer heb en toch lukt het hen niet om orde op zaken te stellen. Hoe komt dat nou?


In veel gevallen fungeert een professional organizer als dé stok achter de deur die mensen nodig hebben om daadwerkelijk aan de slag te gaan en actie te ondernemen. Een boek vol tips en trucks is een handig hulpmiddel en als je voldoende zelfdiscipline hebt, kom je daar zeker een heel eind mee voor wat betreft het opruimen en schoonhouden van je huis of het op orde brengen van je administratie. Maar als je die zelfdiscipline niet hebt, dan wordt het lastiger. Want hoe handig de genoemde boeken ook zijn, ze zeggen niet tegen je dat je aan de slag moet gaan. Het staat er wel in geschreven, maar een boek verdwijnt gemakkelijk in de boekenkast en de woorden die je tot actie aan moeten zetten dus ook.

Een afspraak met een professional organizer daarentegen zorgt ervoor dat je op gezette tijden wel in actie móet komen. Staan wij dan met onze zweep klaar om je aan het werk te zetten (bij wijze van spreken dan hè ;-))? Welnee. Maar door onze kennis en ervaring kunnen we je wel motiveren om aan de slag te gaan. We kunnen je helpen om nieuwe gedachten en gedrag aan te leren wat opruimen en administratie betreft. Zo hoef je opruimen niet meer als hels en soms onoverkoombaar karwei te zien, maar als iets wat je in stappen moet aanpakken en wat prima behapbaar kan zijn. Het hoeft niet perfect, niet uren per dag, maar als je bijvoorbeeld spullen of papieren na gebruik gelijk weer op hun eigen plek terug legt, dan scheelt dit je al een heleboel tijd op een dag die je anders had doorgebracht met een rondje lopen door je huis om alles weer terug te leggen. En vaak is dat nu juist het laatste waar je zin in hebt na een drukke dag. Gevolg: spullen die her en der door het huis blijven liggen, rommel, onrust en chaos. Niet fijn!

Kunnen al die opruimboeken dan gewoon de vuilnisbak in? Zeker niet! Ze bevatten heel veel nuttige tips en informatie en ook professional organizers halen (nieuwe) inzichten uit deze boeken. Maar denk ook eens aan het inschakelen van een professional organizer wanneer je een grote opruimklus gaat aanpakken of wanneer je nu eindelijk eens je administratie op orde wilt gaan brengen, zodat je weet wat je maandelijks aan inkomsten en uitgaven hebt. Het kost geld, maar dit verdient zich zeker terug. Denk eens aan de kostenbesparing die het je kan opleveren op bijvoorbeeld je vaste lasten, omdat je er achter komt dat je al jaren dubbel verzekerd bent (maar nooit de moeite genomen hebt om je eens te verdiepen in je verzekeringen). Of aan de dagelijkse tijdswinst die het je gaat opleveren wanneer je alles kunt vinden in je huis. Klinkt goed, toch?! En dan kom je misschien ook eindelijk eens toe aan het lezen van die 'verstopte' opruimboeken in je boekenkast ;-)