Als het over (thuis)administratie gaat, wordt er regelmatig gesproken over het houden van een administratie half uurtje - waarin je alle (lopende) administratie uit jouw bakje "doen" weg werkt - op een administratiewerkplek die voor jou handig is. Maar wat is een goede administratiewerkplek nu precies? En waar moet deze bijvoorbeeld aan voldoen? 

Er is geen vaste richtlijn van eisen waaraan de plek moet voldoen, maar omdat je aan de slag gaat met papieren en je (digitale) administratie zijn er de volgende aandachtspunten waar je aan kunt denken bij het kiezen van een voor jou geschikte werkplek:

  • Wil je tijdens je administratie half uurtje aan de slag met internetbankieren, andere digitale administratie of moet je nog een telefoontje plegen? Zorg er dan voor dat je vanaf jouw werkplek je smartphone, vaste telefoon en/of laptop of computer goed kunt bereiken. Dit zijn de apparaten die je nodig hebt om jouw betalingen te doen, dat telefoontje te plegen of je facturen te archiveren. Denk bij het betalen van facturen ook aan je bankpas en scanner / reader. En weet je dat er documenten zijn die je moet uitprinten? Zorg er dan voor dat je printer ook binnen handbereik is of in ieder geval in dezelfde ruimte. Dit scheelt je weer het nodige ongemak van heen en weer lopen, ookal is bewegen natuurlijk heel gezond ;-) 
  • Wil je aan de slag met jouw administratie en denk je dat bijvoorbeeld jouw smartphone - waarop regelmatig een app of e-mail binnenkomt - of jouw laptop je zal afleiden? Zorg er dan juist voor dat deze apparaten even een poosje NIET binnen handbereik zijn. Zo kun je jouw tijd echt besteden aan jouw (thuis)administratie zonder afleiding in je directe omgeving. 
  • Zorg ervoor dat jouw administratieplek in een ruimte is waar de temperatuur aangenaam is om in te werken (niet te warm en niet te koud) en waar de sfeer en omstandigheden ook dusdanig zijn dat je prettig kunt werken. Staand werken schijnt bijvoorbeeld heel gezond en productief te zijn, wie weet is dat ook wel iets voor jou. Zorg er dan ook voor dat dit mogelijk is. 
  • Bedenk bij het creëren van een voor jou goede administratieplek ook welke eisen jij - naast alle praktische zaken - zelf heeft aan de plek. Wil je rustig en ongestoord kunnen werken? Of misschien wil je juist zicht houden op je kinderen of huisdier(en) tijdens de administratieklus? Zorg er dan ook voor dat jouw administratieplek hierop ingericht is of wordt. 

Administratie 6 klein

Wanneer je voor jezelf hebt vastgesteld waar jouw administratieplek moet komen, regel dan ook dat hij er komt en schaf ook direct de benodigde kantoorartikelen aan zoals enveloppen, postzegels etcetera die je nodig hebt bij het doen van je (thuis)administratie. In het boek Aan de slag met De Huishoudcoach van Els Jacobs staat hiervoor een handige checklist "Administratieplek". Misschien is er al direct een bureau vrij waaraan je kunt werken, perfect, maar misschien moet je eerst nog wel een ruimte opruimen of een bureau / werktafel aanschaffen. Regel dit dan. Ook een (lade)kast op uw werkplek is handig voor jouw papieren archief (denk aan ordners) en het opbergen van je kantoorbenodigdheden. En denk je dat je veel 's avonds aan het werk zult zijn en/of is de ruimte wat donker? Zorg dan ook voor een goede lamp. Des te eerder je jouw ideale werkplek geregeld hebt, des te eerder je ook aan de slag kunt met (het op orde brengen van) jouw (thuis)administratie. Veel succes!


Kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van een goede administratiewerkplek? Als professional organizer denk ik graag met jou mee. Niet alleen voor administratiewerkplek thuis, maar ook bij het inrichten van een zakelijke werkplek. Neem gerust eens vrijblijvend contact met mij op. 

 

* Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets koopt. Dit kost jou niets extra's. Ik beveel alleen producten aan waar ik achter sta.