Vind je het lastig om je thuisadministratie op orde te brengen en te houden? Dan ben je niet de enige! Speciaal voor jou en al die anderen deel ik hierbij de 5 belangrijkste administratiegeheimen. Doe er jouw voordeel mee! 


Geheim 1: Grip op je inkomende post

administratie opruimen

Allereerst is het belangrijk om grip te krijgen op je inkomende post. Maar hoe doe je dat? Dat kan heel simpel. De eerste actie die je hiervoor moet ondernemen is het direct openen van alle (ja, alle!) binnenkomende post. Dus niet alle brieven, tijdschriften en folders op een grote stapel leggen, maar direct bekijken wat het poststuk betreft en wat je hiermee moet doen. Blijkt het reclame te zijn en kan het weg? Gelijk weggooien! Enveloppen mogen ook gelijk weg, die heb je helemaal niet nodig en opgeruimd staat netjes. Alle overige poststukken waar je nog iets mee moet doen of die je moet bewaren, sorteer je in twee staande postvakken (ook wel tijdschriftcassettes genoemd). Op de ene schrijf je “doen” en op de andere “bewaren”. Werk deze postvakken regelmatig bij (zie tip 2).

Geheim 2: Doe er iets mee!

Wanneer je de post keurig hebt geopend en hebt uitgesorteerd, is het belangrijk om hier ook daadwerkelijk iets mee te doen. Plan hiervoor elke week een administratie half uurtje in, waarin je aan de slag gaat met jouw postvak “doen”. Je betaalt dan de nog openstaande rekeningen of je vult bijvoorbeeld dat briefje in voor de school van je kind(eren). Het bakje “bewaren” maak je leeg wanneer hij vol is, maar doe dit minimaal één keer per maand.

Geheim 3: Een handig bewaararchief

Maak een handig bewaararchief. Denk hierbij aan één of meerdere ordners waarin je de te bewaren poststukken per categorie opbergt. Maak een scheiding tussen deze categorieën door middel van tabbladen. Schoon deze poststukken ook regelmatig op. Bijvoorbeeld wanneer je een polisblad ontvangt wat een oud exemplaar vervangt, gooi dan direct het oude exemplaar weg. En zorg dat je minimaal 1 keer per jaar, bij voorkeur aan het begin van een nieuw kalenderjaar, je bewaararchief doorloopt en opschoont. Als particulier hoef je je bankafschriften echt geen 10 jaar (of langer) te bewaren!

Geheim 4: Werk achterstanden weg

Werk achterstallige administratie zo snel mogelijk weg. Verzamel alle losse papieren in huis, bekijk wat ermee moet gebeuren en sorteer de papieren die je moet bewaren vervolgens op jaartal (en eventueel op “doen”). De oudere jaren kun je direct per jaartal in een archiefdoos stoppen om te bewaren (mocht je iets nodig hebben, dan kun je het poststuk gemakkelijk in het mapje van het desbetreffende jaar opzoeken) en verwerk de meest recente poststukken tot 1,5 jaar terug in je bewaararchief.

Geheim 5: Houd vol! 

Het laatste geheim is eigenlijk de meest belangrijke: wees consequent en houd vol! Laat je administratie niet versloffen, maar houd het (wekelijks, maandelijks en jaarlijks) bij. Zo voorkom je dat je huis vol raakt van al het papier wat je ontvangt (en niet uitsorteert c.q. opbergt), dat achterstanden oplopen en dat je bijvoorbeeld rekeningen te laat betaalt waardoor de kosten soms flink kunnen oplopen. 

 

 

* Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets koopt. Dit kost jou niets extra's. Ik beveel alleen producten aan waar ik achter sta.