Bij de afkorting EHBO denk jij waarschijnlijk aan: Eerste Hulp Bij Ongelukken (of wellicht Eerste Hulp Bij Opvoeden, mocht je kinderen hebben). Maar je kunt het principe van EHBO ook toepassen op organizing en opruimen, oftewel Eerste Hulp Bij Opruimen. Wat net als bij een ongelukje proberen we de noodzaak van opruimen ook vaak eerst op te lossen met een pleister (lees: even snel het ergste opruimen en schoonmaken voordat de visite komt). En als dat niet werkt, doen we er een verbandje om (lees: zoveel mogelijk spullen in kastjes proppen, zodat de visite maar niet ziet hoeveel rommel en spullen jij eigenlijk hebt). En pas als dat allemaal niet helpt (lees: de kasten kunnen niet meer dicht en je kunt je huis niet meer goed schoonmaken door alle spullen in huis), schakelen we een arts of in dit geval een deskundige, zoals bijvoorbeeld een professional organizer, in. Dit kan in het geval van opruimen ook anders en ik vertel je graag hoe.

Ken je de ONWEL regel van de EHBO.? Ik weet eerlijk gezegd niet of hij tegenwoordig nog zo gebruikt wordt, maar zo heb ik het vroeger geleerd. ONWEL staat voor: Opletten voor gevaar, Nagaan wat er gebeurd is, Wel geruststellen, Eventueel deskundige hulp en Laat slachtoffer liggen waar hij of zij ligt (de eerste letter van elke regel vormt hierbij het woord ONWEL). Onwel voel je je vaak ook als je wilt gaan opruimen, want er is een reden voor dat je dat wilt gaan doen. De stapels papieren liggen je in de weg en je wilt er vanaf. Of je wilt heel graag die ene kamer leegruimen om er een logeerkamer van te kunnen maken, maar omdat die zo vol staat met spullen zakt de moed je in de schoenen. Pas dan eens mijn ONWEL regel van het opruimen toe! Hieronder leg ik je uit hoe hij werkt:

O: Opmerken dat er iets gedaan moet worden aan alle spullen in huis of aan de stapels papier die er liggen en inzien dat er een probleem is. Bijvoorbeeld dat je je rekeningen vergeet te betalen, doordat ze in de stapels verdwijnen, met alle gevolgen van dien (denk aan: aanmaningen, extra kosten, incassobureaus). 
N: Nagaan wat een oplossing zou kunnen zijn voor het probleem. Denk aan: aan de slag gaan met opruimen. Zie je het niet zitten om zelf aan de slag te gaan? Dan kan de oplossing bijvoorbeeld het inhuren van een professional organizer zijn. Of schakel een familielid of vriendin in om je te helpen. 
W: Wel in beweging blijven. Als je aan de slag gaat met opruimen, kan er een moment komen dat je het niet meer ziet zitten. Je wordt moe van het nemen van beslissingen, je weet niet meer hoe je verder moet, er lijkt geen einde aan de opruimklus te komen etc. Veel mensen zijn dan geneigd om maar helemaal niets meer te doen, want ze voelen zich verlamd in het maken van keuzes en het opruimproces. En dat is, hoewel heel begrijpelijk, nu juist niet de beste keuze. Probeer juist dan om in beweging te blijven. Je hoeft niet gelijk de hele kamer op te ruimen, maar doe wel elke dag een klein beetje of ruim een paar dingen op. En ook in dit geval kan het inschakelen van een deskundige, zoals een professional organizer, uitkomst bieden. Zij (of hij) kan je helpen met nieuwe inzichten, een stappenplan, tips en adviezen of er gewoon voor je zijn als luisterend oor. 
E: Eventueel bijstellen. Heb je voordat je ging opruimen voor jezelf een plan gemaakt of heb je jezelf een deadline gesteld en lijk je het niet te gaan halen? Geen paniek! Tijdens het opruimen kun je altijd voor verrassingen komen te staan die nu eenmaal wat meer tijd kosten. Wees daarom niet te streng voor jezelf en pas indien nodig je verwachtingspatroon of deadline aan. Het gaat er om dat het haalbaar is voor jou, dus doe het ook op een manier en op het tempo wat bij jou past. 
L: Lekker in je vel met rust in huis en hoofd. Dat is natuurlijk het einddoel van je opruimsessie. Wat heerlijk als je dat mag bereiken door het opruimen van je huis of administratie! Houd dit doel in je achterhoofd als je het even niet meer ziet zitten. Hopelijk geeft het je genoeg motivatie om weer door te gaan. 

Dus mocht je binnenkort (of misschien wel vandaag!) aan de slag willen gaan met opruimen en weet je niet hoe je het moet aanpakken, denk dan eens aan bovenstaande EHBO / ONWEL regels. En kom je er dan nog niet uit, vraag dan advies of hulp aan een deskundige, zodat je niet aan de gang blijft met pleisters plakken en verbandjes er omheen doen, want er komt een moment dat ook dat niet meer helpt. En voorkomen is in alle gevallen natuurlijk beter dan genezen. 


Meer weten over wat een professional organizer voor je kan doen of wil je meer weten over mijn dienstverlening? Kijk dan eens op www.alblasco.nl/particulieren voor meer informatie over mijn dienstverlening. Je kunt bij vragen ook altijd vrijblijvend contact met mij opnemen. Ik help je graag verder. 

Er zijn ook zelfhulpboeken met stappenplannen en tips om aan de slag te gaan. Eén van mijn favorieten is de herziene versie van Aan de slag met de Huishoudcoach van Els Jacobs. 

 

* Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets koopt. Dit kost jou niets extra's. Ik beveel alleen producten aan waar ik achter sta.