Tegenwoordig zijn "we" druk. We moeten veel (denken we) en leggen de lat voor onszelf hoog. We willen presteren op het werk, aandacht en tijd vrijmaken voor de kinderen, een leuke echtgenoot / echtgenote of partner zijn, een rijk sociaal leven hebben, continu online en bereikbaar zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is niet voor niets dat er juist in deze tijd zoveel mensen last hebben van stressklachten. Zij ervaren een continu gevoel van druk en moeten en gaan hun eigen grenzen voorbij. 


Zoals ik in eerdere blogs op mijn Facebookpagina al eens schreef, vergeten we onszelf in deze tijd zo vaak, terwijl we juist door goed voor onszelf te zorgen ook beter voor anderen kunnen zorgen. Of beter kunnen presteren op het werk. Niet door steeds meer en harder te werken, maar door jezelf gezond te houden beter en effectiever te werken. Of doordat je beter in balans bent een betere vader of moeder voor je kinderen kunnen zijn. Eentje die er op de momenten dat de kinderen aandacht nodig hebben er voor ze is en die niet continu op zijn of haar smartphone zit te kijken. Want dat is ook echt iets van deze tijd: het continu bereikbaar willen zijn. De "fear of missing out". Het gevoel om iets te missen wanneer je niet online bent.

Ook ik ben hier schuldig aan hoor, ik ben zeker geen heilig boontje. Maar ik weet uit ervaring hoe lekker het is om bijvoorbeeld eens een dag offline te zijn. De eerste keer dat ik dit deed voelde het wat onwennig, maar nu zie ik het echt als een soort detox en investering in mezelf en mijn gezin. Ik leef meer in het moment, heb meer aandacht voor alles en de mensen om me heen en ik krijg er energie van. Hoe heerlijk het ook is om met vrienden of vriendinnen te appen die niet om de hoek wonen, je staat ongemerkt toch continu in standje alert. Regelmatig op je telefoon kijken of hij of zij al iets teruggestuurd heeft, zelf ook weer gelijk antwoorden etcetera.

Ook bewegend en lichtgevend beeld, zoals de televisie of een laptop, geven (ongemerkt) prikkels af. Hoe ontspannen een avondje op de bank voor de televisie ook lijkt. Ik stond hier ook nooit zo bij stil, maar ik merk dat ik beter tot rust kom wanneer ik geen televisie kijk of wanneer ik niet achter de laptop zit. Het is niet voor niets dat veel deskundigen ook aanraden om computers en televisies ruim voor het slapen gaan uit te zetten, omdat dit de nachtrust bevordert. En een goede nachtrust zorgt er weer voor dat je uitgeruster bent, beter in je vel zit, beter om kunt gaan met stress en ook minder vatbaar bent voor bijvoorbeeld een verkoudheid of griepje. 

Daarom is het ook zo belangrijk om me-time in te plannen en goed te zorgen voor jezelf. Plan een dag(deel) vrij in je agenda en zet daar "afspraak met mezelf" neer. Tegenwoordig is dat vaak nodig, omdat het er anders niet van komt. En kom deze afspraak dan ook echt na. Ga wat leuks doen! Ga ontspannen in de sauna, maak een verfrissende boswandeling, lees een goed boek of doe iets anders wat je echt leuk vind om te doen, zodat je kunt ontspannen en weer kunt opladen. Ik las pas op een christelijk blog: "heb je naaste lief als jezelf, maar hoe doe je dat als je niet lief bent voor jezelf?" Dat vond ik een wel een rake uitspraak. Wees lief voor jezelf, zorg goed voor jezelf, zodat je niet gestresst of oververmoeid raakt en ook goed voor anderen kunt zijn. En heb je het gevoel dat je agenda overloopt en dat er helemaal geen tijd overblijft voor jou? Neem dan (eventueel met professionele hulp) je afspraken in je agenda eens kritisch door en kijk eens welke taken je kunt afstoten of kunt schrappen, omdat het eigenlijk helemaal niet iets iets wat jij moet doen. Je zult zien dat dit je al heel veel lucht geeft, zodat je minder het gevoel hebt dat je druk druk druk bent en er geen tijd voor jezelf overblijft. 

Wil je meer weten over rust, stress of agendamanagement? Dan kan ik je één van de volgende boeken van harte aanbevelen*: 
Daar ga ik weer (herken je stresstype) - Carien Karsten
Rust - Robert Bridgeman
Aan de slag met de huishoudcoach - Els Jacobs

En wil je meer weten over stress? Kijk dan eens op de website www.stressplein.eu

 

 

* Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets koopt. Dit kost jou niets extra's. Ik beveel alleen producten aan waar ik achter sta.