Sta je ´s morgens regelmatig op met een lichaam wat aanvoelt alsof het zojuist de marathon gelopen heeft? Kun je ’s avonds vaak de slaap niet vatten, omdat je nog over van alles ligt na te denken? Je werk, de kinderen, de rommel in huis, je financiële situatie / administratie, je grote lijst met to-do’s waar je maar niet aan toe komt etc. En weet je inmiddels niet meer waar je moet beginnen om je leven in een rustiger en opgeruimder vaarwater te krijgen? Dan kan het zijn dat je door het gebrek aan overzicht en structuur in je leven en huis oververmoeid of gestresst bent. Of misschien zelfs wel afstevent op een burn-out. Pas op en schakel op tijd professionele hulp in.


Maar wat kun je hier nu zelf aan doen? Want ja, hulp vragen, dat is voor de meeste mensen best moeilijk. En energie om wat dan ook maar te doen na weer een slapeloze of onrustige nacht heb je eigenlijk ook niet. Maar die stapel wasgoed vouwt zichzelf ook niet vanzelf op en ook het huis heeft toch regelmatig een schoonmaakbeurt nodig. Hoe ga je hier nu mee om?

De grootste valkuil hierbij is dat vermoeide mensen wanneer ze een goede, energievolle dag hebben teveel hooi op hun vork nemen, een te groot project willen gaan aanpakken, waardoor ze vervolgens weer dagen bijna geen energie meer hebben of halverwege het opruim- / schoonmaakproject moeten afhaken, waardoor er rommel blijft liggen. Denk klein! Zorg dat je basis goed is en werk van daaruit met kleine stappen. Heb je vandaag weinig energie, maar moet die was toch echt opgevouwen worden? Doe alles in een wasmand, neem hem mee naar je woonkamer en vouw steeds een aantal kledingstukken hieruit op. Het hoeft niet allemaal in één keer. En die vaatwasser die uitgeruimd moet worden hoeft ook niet in één keer leeg. Maak bijvoorbeeld eerst de bestekbak leeg, daarna de onderste lade en vervolgens de bovenste lade. En neem tussendoor even rust met bijvoorbeeld een kop thee op de bank. Op die manier worden je dagelijkse klusjes wel gedaan, maar in een voor jou behapbaar tempo.

En zeg ook eens 'nee' tegen verzoeken. Je hoeft niet alles te doen, omdat het aan je gevraagd wordt. Zeg alleen 'ja' tegen dingen je ook echt leuk vind om te doen of waar je ook echt tijd voor hebt. En accepteer dat je af en toe ook gewoon even de boel de boel moet laten en ga eens wat leuks doen ter ontspanning. Best moeilijk als je nog zoveel to-do’s hebt, maar je zult zien dat het went en dat het je weer energie geeft om door te gaan en andere dingen op te pakken die nog gedaan moeten worden.

Misschien denk je tijdens het lezen van dit artikel wel van allemaal leuk en aardig, maar mijn basis in huis is nog helemaal niet goed genoeg om van daaruit met kleine stapjes te werken. Geen paniek. Hier kan ik jou als professional organizer mee helpen. We gaan dan samen aan de slag - op het tempo wat bij jouw situatie past – om die basis in orde te maken, zodat je van daaruit zelf weer verder kunt. Want overzicht en structuur zijn belangrijk. Zo kan ik je bijvoorbeeld helpen met het op orde brengen van je administratie en het inzichtelijk maken van je inkomsten en uitgaven, zodat je weet waar al je papieren opgeborgen zijn en moeten worden en dat je precies weet wat je onderaan de streep over houdt qua financiën, zodat je je daar in ieder geval geen zorgen over hoeft te maken. 

Heb je interesse in begeleiding, omdat je zelf ook oververmoeidheid en gebrek aan structuur in je administratie ervaart, of wil je meer informatie? Neem dan contact met mij op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ik help je graag. En ga bij chronische vermoeidheid, depressiviteit en andere (ernstige) lichamelijke klachten altijd naar je huisarts!!