Bij de afkorting EHBO denk jij waarschijnlijk aan: Eerste Hulp Bij Ongelukken (of wellicht Eerste Hulp Bij Opvoeden, mocht je kinderen hebben). Maar je kunt het principe van EHBO ook toepassen op organizing en opruimen, oftewel Eerste Hulp Bij Opruimen. Wat net als bij een ongelukje proberen we de noodzaak van opruimen ook vaak eerst op te lossen met een pleister (lees: even snel het ergste opruimen en schoonmaken voordat de visite komt). En als dat niet werkt, doen we er een verbandje om (lees: zoveel mogelijk spullen in kastjes proppen, zodat de visite maar niet ziet hoeveel rommel en spullen jij eigenlijk hebt). En pas als dat allemaal niet helpt (lees: de kasten kunnen niet meer dicht en je kunt je huis niet meer goed schoonmaken door alle spullen in huis), schakelen we een arts of in dit geval een deskundige, zoals bijvoorbeeld een professional organizer, in. Dit kan in het geval van opruimen ook anders en ik vertel je graag hoe.

Er is een heuse trend gaande in "opruimland", namelijk: ontspullen. Ik heb eerder al eens een blog van UrbanChicks hierover gedeeld op Facebook en denk bijvoorbeeld ook maar eens aan het boek van James Wallman (Ontspullen red., ook verschenen als ebook). En die trend is zo gek nog niet! Want wat je niet hebt hoef je ook niet te onderhouden, kost je ook geen geld en energie, neemt geen ruimte in in je huis en met minder spullen kun je ook prima leven. Een goed voorbeeld hiervan is de minimalistische stroming waarbij mensen zoveel mogelijk uit het leven (willen) halen met zo min mogelijk spullen. De nadruk ligt hierbij vooral op de beleving en niet op bezit. Nu gaan sommige minimalisten wel erg ver in het minimaliseren (in mijn beleving, maar als zij daar gelukkig van worden, dan is dat uiteraard prima), maar al van een beetje minder worden we zeker gelukkiger. Daar ben ik van overtuigd. 

Nog even en het vakantieseizoen komt er weer aan. Een seizoen waar veel mensen altijd weer erg naar uitkijken, omdat ze dan kunnen gaan genieten van een welverdiende vakantie. De invulling van een vakantie is voor iedereen weer anders. Dit is uiteraard mede afhankelijk van je wensen en budget. De één gaat graag naar een verre bestemming met het vliegtuig, de ander vindt het heerlijk om te gaan kamperen en weer een ander blijft liever thuis of moet thuisblijven vanwege zijn of haar financiële situatie. 

Geld verdienen met opruimen. Je moet toegeven, dat klinkt geweldig toch?! Zo wil iedereen wel aan de slag! Mooi, laten we dan gelijk maar beginnen. Want om dit geld te kunnen gaan "verdienen" moet er eerst wel het één en ander gebeuren. Want hoe verdien je nu geld met opruimen? 

Heel simpel. Om geld te verdienen met opruimen hoef je helemaal geen professional organizer te zijn of een goed opruimboek te schrijven, want dat kun je ook als particulier (jij dus!) en wel door je huis en administratie eens goed onderhanden te nemen en op orde te brengen. Want loop eens een rondje door je huis of appartement en kijk eens hoeveel spullen je al in één oogopslag opvallen die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt of niet gebruikt. Wellicht zitten hier zelfs wel waardevolle spullen bij die je kunt verkopen via Marktplaats, via een verkoopgroep op Facebook of een andere tweedehands website of winkel. Zeker wanneer je eens wat dieper in je kasten gaat kijken, zul je spullen en/of kleding tegenkomen die je niet gebruikt of draagt, maar die je nog wel prima kunt verkopen. En daar kun je dan toch weer een mooi “zakcentje” mee verdienen!  

Je kent de uitdrukking vast wel: iemand van het kastje naar de muur sturen of van het kastje naar de muur gestuurd worden. Iemand voor niets een heen en weer laten lopen. Niet echt bepaald een positieve uitdrukking, want jijzelf of die ander wordt daar niet blij van. Denk maar eens aan van die instanties die je aan de telefoon steeds maar weer doorverbinden van de ene afdeling weer terug naar de andere.

Toch is dit ook de fout die veel mensen maken wanneer zij gaan opruimen. Zij blijven niet op de plaats waar zij bezig zijn, maar verlaten regelmatig de zogeheten focusplek om iets elders in huis op te gaan ruimen. En wat meestal begint met één item opruimen in een laatje verderop in dezelfde ruimte, eindigt er vaak in dat het hele laatje wordt opgeruimd en de focusplek wordt vergeten. Of ze gaan wel weer terug naar de focusplek, maar doen hetzelfde nog een keer met een nieuw item. Oftewel: ze werken van het kastje naar de muur. Niet bepaald effectief, want dit kost een heleboel tijd en energie. Ik gaf niet voor niets eerder al eens de tip om tijdens het opruimen te focussen op de plaats waar je aan het werk bent, omdat ik weet dat dit de meest effectieve manier is die je het meeste oplevert.

Tegenwoordig zijn "we" druk. We moeten veel (denken we) en leggen de lat voor onszelf hoog. We willen presteren op het werk, aandacht en tijd vrijmaken voor de kinderen, een leuke echtgenoot / echtgenote of partner zijn, een rijk sociaal leven hebben, continu online en bereikbaar zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is niet voor niets dat er juist in deze tijd zoveel mensen last hebben van stressklachten. Zij ervaren een continu gevoel van druk en moeten en gaan hun eigen grenzen voorbij. 

Sta je ´s morgens regelmatig op met een lichaam wat aanvoelt alsof het zojuist de marathon gelopen heeft? Kun je ’s avonds vaak de slaap niet vatten, omdat je nog over van alles ligt na te denken? Je werk, de kinderen, de rommel in huis, je financiële situatie / administratie, je grote lijst met to-do’s waar je maar niet aan toe komt etc. En weet je inmiddels niet meer waar je moet beginnen om je leven in een rustiger en opgeruimder vaarwater te krijgen? Dan kan het zijn dat je door het gebrek aan overzicht en structuur in je leven en huis oververmoeid of gestresst bent. Of misschien zelfs wel afstevent op een burn-out. Pas op en schakel op tijd professionele hulp in.